Ειδική και ενταξιακή εκπαίδευση: σύγχρονες προσεγγίσεις και διεθνείς ενταξιακές εκπαιδευτικές πρακτικές
1ος Κύκλος
Προθεσμία Υποβολής Αιτήσεων
14/10/2024 – 23/02/2025
Έναρξη - Λήξη
10/02/2025 – 15/11/2025
(Διακοπές: 1 εβδομάδα το Πάσχα και 3 εβδομάδες τον Αύγουστο)
Πληροφορίες
Γελαστοπούλου Μαρία gelastopoulou.maria@ac.eap.gr
Περιγραφή
Τίτλος Προγράμματος: Ειδική και ενταξιακή εκπαίδευση: σύγχρονες προσεγγίσεις και διεθνείς ενταξιακές εκπαιδευτικές πρακτικές
Συνολική διάρκεια: 520 ώρες – 36 εβδομάδες
Μονάδες ECTS: 20,8
Μέθοδος υλοποίησης και διαδικασίες παρακολούθησης:
Εξ αποστάσεως εκπαίδευση
Θεματικό Πεδίο: Ανθρωπιστικών Επιστημών
Επιστημονικά Υπεύθυνος
Πληροφορίες
Οι σύγχρονες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις, διεθνώς, υιοθετούν τις αρχές και πρακτικές της ενταξιακής εκπαίδευσης ως την αποτελεσματικότερη εκπαιδευτική προσέγγιση και φιλοσοφία που ανταποκρίνεται στην ετερογενή σύνθεση του μαθητικού πληθυσμού του σύγχρονου σχολείου. Επιπροσθέτως, λαμβάνοντας υπόψη τη Διεθνή Σύμβαση για τα δικαιώματα του παιδιού και ειδικότερα την αναγκαιότητα παροχής μιας ισότιμης και υψηλής ποιότητας εκπαίδευσης για όλα τα παιδιά καθώς και τη Διεθνή Σύμβαση του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία σε συνδυασμό με τον 4ο από τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ που αφορά στην εκπαίδευση για τη «διασφάλιση της χωρίς αποκλεισμούς και δίκαιης ποιοτικής εκπαίδευσης και την προώθηση ευκαιριών δια βίου μάθησης για όλους», η αναγκαιότητα εφαρμογής ενταξιακών εκπαιδευτικών προσεγγίσεων και πρακτικών στο σχολείο του 21ου αιώνα, οι οποίες στοχεύουν στην παροχή ίσων ευκαιριών εκπαίδευσης για όλα τα παιδιά και την ενεργό συμμετοχή χωρίς διακρίσεις, αποτελεί πλέον μονόδρομο. Ωστόσο, καθαριστικό ρόλο προς την κατεύθυνση αυτή διαδραματίζουν η κατάρτιση και η επαγγελματική ανάπτυξη των βασικών συντελεστών της εκπαιδευτικής και μαθησιακής διαδικασίας (εκπαιδευτικοί, Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό, Θεραπευτές, γονείς και άλλοι εμπλεκόμενοι) μέσω κατάλληλων επιμορφωτικών προγραμμάτων.
Σκοπός του προγράμματος με τίτλο «Ειδική και ενταξιακή εκπαίδευση: σύγχρονες προσεγγίσεις και διεθνείς ενταξιακές εκπαιδευτικές πρακτικές» είναι η ολόπλευρη, σφαιρική κάλυψη των ως άνω αναφερόμενων εκπαιδευτικών και επιμορφωτικών αναγκών, η ολιστική προσέγγιση των ζητημάτων που άπτονται της ενταξιακής φιλοσοφίας και εκπαίδευσης, καθώς και η προσέγγιση της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης μέσω της ενταξιακής οπτικής. Παράλληλα, το πρόγραμμα αποσκοπεί στη διασφάλιση των προδιαγραφών για την εκπαίδευση ενηλίκων.
Ειδικότερα, το πρόγραμμα στοχεύει αφενός στη διασφάλιση μιας υψηλής ποιότητας εκπαίδευσης των συμμετεχόντων/ουσών σε αυτό, προσβάσιμης από όλους και όλες τους ενδιαφερόμενους και τις ενδιαφερόμενες χωρίς διακρίσεις, συμπεριλαμβανομένων και των ατόμων με αναπηρία και αφετέρου στην παροχή όλων εκείνων των θεωρητικών γνώσεων, εννοιολογικών αποσαφηνίσεων και εκπαιδευτικών πρακτικών που συμβάλουν στην επίτευξη μιας πολυεπίπεδης σφαιρικής κατάρτισης και εξειδίκευσης και ως εκ τούτου στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, ικανοτήτων καθώς και στην επαγγελματική ανάπτυξη όλων των εμπλεκομένων στην εκπαίδευση των διαφορετικών μαθητών/τριών.
Για το σκοπό αυτό βασική επιδίωξη του προγράμματος αποτελεί η διεπιστημονική προσέγγιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και η εξοικείωση των εκπαιδευόμενων με όλες εκείνες τις πρακτικές και πολιτικές που απαιτούνται, σύμφωνα με τα διεθνή επιστημονικά δεδομένα, σε επίπεδο εκπαιδευτικό, κοινωνικό και εκπαιδευτικής πολιτικής για την προώθηση της ενταξιακής εκπαίδευσης και την αναβάθμιση της ειδικής εκπαίδευσης. Πιο συγκεκριμένα, στοχεύει στην παροχή γνώσεων για την εφαρμογή της διαφοροποιημένης διδασκαλίας, την έγκυρη εκπαιδευτική αξιολόγηση των μαθητών/τριών, το σχεδιασμό και την εφαρμογή του Εξατομικευμένου Προγράμματος Εκπαίδευσης υπό μία ενταξιακή οπτική, τις συνεργατικές πρακτικές, το ρόλο των εκπαιδευτικών και τα μοντέλα συνεκπαίδευσης και συνδιδασκαλίας, τη διεπιστημονική συνεργασία και τις συνέργειες με τις υποστηρικτικές δομές εκπαίδευσης και τους θεσμούς (π.χ. ΚΕΔΑΣΥ,ΕΔΥ, κ.ά.), τη συνεργασία οικογένειας και σχολείου, την υποστήριξη των γονέων, τη σχολική ηγεσία και την ανάπτυξη ενταξιακής κουλτούρας στο σχολείο.
Επιπροσθέτως, στο πλαίσιο της ολιστικής/πολυεπίπεδης προσέγγισης της ειδικής και ενταξιακής εκπαίδευσης, το εν λόγω πρόγραμμα στοχεύει στην παροχή των θεωρητικών γνώσεων καθώς και των εκπαιδευτικών πρακτικών και στρατηγικών που είναι αποτελεσματικότερες για τη διδασκαλία μαθητών και μαθητριών με νοητική αναπηρία, Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος, Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητα και προβλήματα συμπεριφοράς, κινητική αναπηρία, κώφωση, τύφλωσή, προσφυγικό και μεταναστευτικό υπόβαθρο καθώς και των Χαρισματικών μαθητών/τριών, με βάση την ισχύουσα νομοθεσία.
Απώτερο στόχο αποτελεί η επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευόμενων, αλλά και η συμβολή του στην αλλαγή στάσεων και αντιλήψεων και την προώθηση και εγκαθίδρυση μιας δίκαιης, ποιοτικής ενταξιακής εκπαίδευσης στη χώρα μας.
Τέλος, βασική μέριμνα αποτελεί η παροχή όλων των εφοδίων που απαιτούνται για τη διασφάλιση μιας ισότιμης, ποιοτικής εκπαίδευσης για όλους τους μαθητές και όλες τις μαθήτριες στο γενικό και ειδικό σχολείο, τα Τμήματα Ένταξης και το πλαίσιο της Παράλληλης Στήριξης.
Επισημαίνεται πως η πλατφόρμα υλοποίησης του προγράμματος είναι πλήρως προσβάσιμη από άτομα με αναπηρία, σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα WCAG 2.1 και την ισχύουσα νομοθεσία (Ν. 4727/2020).
Αντίστοιχα το πρόγραμμα παρέχει πλήρως προσβάσιμο το βασικό υλικό μελέτης της κάθε θεματικής ενότητας και τις δραστηριότητες αξιολόγησης.
Συνεπώς, το πρόγραμμα απευθύνεται και σε άτομα με αναπηρία.
Επίσης, προστιθέμενη αξία που καθιστά καινοτόμο το παρόν πρόγραμμα αποτελεί ο συνδυασμός του αντικειμένου της ειδικής και ενταξιακής εκπαίδευσης με το αντικείμενο της εκπαίδευσης ενηλίκων μέσω της θεματικής ενότητας που αφορά στο σχεδιασμό και την αξιολόγηση της μικροδιδασκαλίας.
Στο παρόν πρόγραμμα γίνεται χρήση του όρου ένταξη και ενταξιακή εκπαίδευση αποδίδοντας τη σημασία των όρων inclusion και inclusive education.
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε:
- Στελέχη εκπαίδευσης με και χωρίς αναπηρία που παρέχουν παιδαγωγικό και συμβουλευτικό έργο στην ειδική και ενταξιακή εκπαίδευση
- Εκπαιδευτικούς γενικής και ειδικής εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων και όλων των ειδικοτήτων (εν ενεργεία, αναπληρωτές, μη διορισμένους) με και χωρίς αναπηρία που εργάζονται στη δημόσια ή ιδιωτική εκπαίδευση ή και σε ιδιωτικές δομές εκπαίδευσης (άτυπη εκπαίδευση)
- Πτυχιούχους με και χωρίς αναπηρία που ενδιαφέρονται να εργαστούν στη δημόσια ή ιδιωτική εκπαίδευση στο πεδίο της ειδικής και ενταξιακής εκπαίδευσης, σε υποστηρικτικές δομές εκπαίδευσης, όπως τα ΚΕΔΑΣΥ, ΕΔΥ
- Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό με και χωρίς αναπηρία (Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς, Λογοθεραπευτές/τριες, Εργοθεραπευτές/τριες)
- Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό (ΕΒΠ) με και χωρίς αναπηρία
- Επαγγελματίες ή και αποφοίτους των Επιστημών Υγείας και ΙΕΚ με και χωρίς αναπηρία
- Ιδιώτες θεραπευτές με και χωρίς αναπηρία
- Γονείς μαθητών/τριών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που παρέχουν υποστήριξη στα παιδιά τους
- Φοιτήτριες/ές με και χωρίς αναπηρία που έχουν αντίστοιχο προσανατολισμό με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα
- Φοιτητές και φοιτήτριες με και χωρίς αναπηρία που φοιτούν στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών Επιστήμες της Αγωγής: Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση Ατόμων με Προβλήματα Προφορικού και Γραπτού λόγου του ΕΑΠ, σε όλα τα Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών του ΕΑΠ που σχετίζονται με τις Επιστήμες της Αγωγής, καθώς και σε φοιτητές και φοιτήτριες Ανωτάτων Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων που φοιτούν σε προγράμματα και Επιστήμες σχετικά με τα πεδία του εν λόγου προγράμματος
- Σε κάθε ενδιαφερόμενο/η με και χωρίς αναπηρία, ο/η οποίος/α επιθυμεί να αποκτήσει σχετικές γνώσεις
- Διοικητικούς υπαλλήλους του Υπουργείου Παιδείας με και χωρίς αναπηρία που ασχολούνται με την καθημερινή λειτουργία των σχολείων και τα ζητήματα ειδικής και ενταξιακής εκπαίδευσης.
Α. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα παρέχει τις κάτωθι μοριοδοτήσεις:
- 2 μόρια σε υποψήφιους/ες για διορισμό ως μόνιμοι/ες εκπαιδευτικοί στην γενική εκπαίδευση, την ειδική αγωγή και το Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό-Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό ν. 4589/2019 (ΦΕΚ 13, Α’, 29.01.2019).
- 2 μόρια σε υποψήφιους/ες για διορισμό ως αναπληρωτές/τριες εκπαιδευτικοί και Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό -Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό ν. 4589/2019 (ΦΕΚ 13, Α’, 29.01.2019)
- 10 μόρια για προσλήψεις εκπαιδευτικών των κατηγοριών TE και ΔΕ της Γενικής Εκπαίδευσης και της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Ε.Α.Ε.) Υπουργική Απόφαση 48190/E1 ΦΕΚ 1088, Β’, 2.04.2019
- 0,25 μόρια ανά 100 ώρες, με μέγιστο αριθμό μορίων 2 (για την πρόσληψη εκπαιδευτικού προσωπικού σε Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΦΕΚ 3136/2021)
- 0,25 μόρια ανά 50 ώρες, με μέγιστο αριθμό μορίων 3 για την επιλογή εκπαιδευτών ενηλίκων στα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης (Κ.Δ.Β.Μ.), (Επιμόρφωση στις αρχές Εκπαίδευσης Ενηλίκων ή στο διδακτικό αντικείμενο των προκηρυσσόμενων ειδικοτήτων, (ΦΕΚ 1151, Β’, 29.03.2018)
- Σύμφωνα με το νόμο για το σύστημα διορισμού́ και προσλήψεων εκπαιδευτικών της Δημοσίας Υπηρεσίας Απασχόλησης (πρώην ΟΑΕΔ) που δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ στις 20/12/2023 (νόμος 5078/2023), πέντε δέκατα της μονάδας ανά ώρα επιμόρφωσης (0,5 μονάδα/ώρα) και με ανώτατο όριο τις πενήντα (50) μονάδες για πιστοποιημένη επιμόρφωση φορέα στο πλαίσιο προγραμμάτων που εποπτεύονται από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ή από άλλο δημόσιο φορέα με σχετική αρμοδιότητα.
Β. Το πρόγραμμα μοριοδοτεί, επίσης, για την επιλογή στελεχών εκπαίδευσης (Ν. 4823/21) ως εξής:
- 1-2 μόρια στην επιλογή Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης, Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Προϊσταμένων των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης, Συμβούλων Εκπαίδευσης, και Διευθυντών Σχολικών Μονάδων και Εργαστηριακών Κέντρων και Προϊσταμένων των Τμημάτων Εκπαιδευτικών Θεμάτων. (Κάθε πρόγραμμα μοριοδοτείται με ένα μόριο. Επιτρέπεται η μοριοδότηση μέχρι δύο προγραμμάτων).
- Για την επιλογή Διευθυντών – Υποδιευθυντών στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (Σ.Δ.Ε.): Επιμόρφωση στις αρχές εκπαίδευσης ενηλίκων, σε θέματα ΣΔΕ, ή στη Διοίκηση Εκπαιδευτικών μονάδων: 0,25 μόρια ανά 50 ώρες, με μέγιστο αριθμό μορίων 2
Γ. Το πρόγραμμα παρέχει τη δυνατότητα:
- Ένταξης των εκπαιδευόμενων στον επικουρικό πίνακα εκπαιδευτικών Ειδικής αγωγής
- Συμμετοχής στις εξετάσεις του ΕΟΠΠΕΠ για την πιστοποίηση εκπαιδευτών ενηλίκων
- Απασχόλησης στα προγράμματα που χρηματοδοτούνται από εθνικούς ή ενωσιακούς πόρους και παρέχονται στα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης (Κ.Δ.Β.Μ.) (άρθρο 158 του ν. 5094/2024, ΦΕΚ Α’ 39)
Δίδακτρα και τρόπος πληρωμής:
Το κόστος παρακολούθησης του προγράμματος ανέρχεται σε 450€ Υπάρχει δυνατότητα καταβολής του ποσού σε 9 δόσεις (9 X 50 €)
Εκπτωτική Πολιτική
Α) 50% έκπτωση (225€) στους εν ενεργεία φοιτητές/τριες του ΕΑΠ των κάτωθι προγραμμάτων:
Δίδακτρα με έκπτωση 50% σε 9 δόσεις (9Χ25€)
ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
- Γλωσσική Εκπαίδευση για Πρόσφυγες και Μετανάστες (LRM)- Language Education for Refugees and Migrants (LRM)
- Εκπαίδευση Ενηλίκων MEd (ΕΚΕ)
- Εκπαίδευση και Τεχνολογίες σε συστήματα εξ αποστάσεως διδασκαλίας και μάθησης – Επιστήμες της Αγωγής (ΕΤΑ)
- Επικοινωνία της Επιστήμης (ΕΕΠ)
- Επιστήμες της Αγωγής (ΕΚΠ)
- Εφαρμοσμένη Αναπτυξιακή Ψυχολογία (ΕΑΨ)
- Σύγχρονες τάσεις στη γλωσσολογία για εκπαιδευτικούς (ΑΔΕ)
- Δημιουργική Γραφή (ΔΗΓ)
- Ψηφιακές Ανθρωπιστικές Επιστήμες: μέθοδοι, εργαλεία, πρακτικές (ΨΑΕ)
- Διδακτική της Αγγλικής ως Ξένης/Διεθνούς Γλώσσας (ΑΓΓ)
- Διδακτική της Γερμανικής ως Ξένης Γλώσσας (ΓΕΡ)
- Διδακτική της Γαλλικής ως Ξένης Γλώσσας (ΓΑΛ)
- Δημιουργική Γραφή (ΔΗΓ)
- Επιστήμες της Αγωγής: Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση Ατόμων με Προβλήματα Προφορικού και Γραπτού Λόγου (ΕΑΓ)
ΣΧΟΛΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
- Σπουδές φύλου: Μεθοδολογίες, θεωρίες, πολιτικές (ΦΥΛ)
- Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων (ΔΠΜ)
- Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια» της ΣΚΕ
Β) 30% έκπτωση (315€) σε απόφοιτους/ες του ΕΑΠ των παραπάνω προγραμμάτων
Δίδακτρα με έκπτωση 30% σε 9 δόσεις (9Χ35€)
Γ) 50% έκπτωση (225€) σε όσους παρακολουθούν ή κάνουν την ίδια περίοδο εγγραφή σε άλλο πρόγραμμα κατάρτισης του ΚΕΔΙΒΙΜ του ΕΑΠ
Δίδακτρα με έκπτωση 50% σε 9 δόσεις (9Χ25€)
Δ) 20% έκπτωση (360€) σε Εκπαιδευτικούς, Ανέργους, Φοιτητές, ΑμεΑ και γονείς με ΑμεΑ, πολύτεκνους, άτομα άνω των 65 χρονών, Άτομα με ετήσιο εισόδημα κάτω από 15.000 ευρώ.
Δίδακτρα με έκπτωση 20% σε 9 δόσεις (9Χ40€)
Η εκπτωτική πολιτική δεν λειτουργεί αθροιστικά.
Τα δίδακτρα καταβάλλονται σε τραπεζικό λογαριασμό του ΕΛΚΕ του ΕΑΠ, με τα παρακάτω στοιχεία:
-Αριθμός λογαριασμού (IBAN): GR84 0171 3190 0063 1915 1450 278
-Τράπεζα: Τράπεζα Πειραιώς
-Στοιχεία δικαιούχου: ΕΛΚΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
Στο αποδεικτικό κατάθεσης οπωσδήποτε να αναγράφεται κωδικός έργου: 80590, το όνομα και το επίθετο του καταθέτη καθώς και ο τίτλος του προγράμματος: «Ειδική και ενταξιακή εκπαίδευση: σύγχρονες προσεγγίσεις και διεθνείς ενταξιακές εκπαιδευτικές πρακτικές».
Πληροφορίες: Γελαστοπούλου Μαρία, gelastopoulou.maria@ac.eap.gr
- Η πλατφόρμα υλοποίησης του προγράμματος είναι πλήρως προσβάσιμη από άτομα με αναπηρία, σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα WCAG 2.1 και την ισχύουσα νομοθεσία (Ν. 4727/2020)
- Το ΜΟΝΑΔΙΚΌ πρόγραμμα παρέχει πλήρως προσβάσιμο το βασικό υλικό μελέτης της κάθε θεματικής ενότητας και των δραστηριοτήτων αξιολόγησης
- Το πρόγραμμα απευθύνεται και σε άτομα με αναπηρία
- Συνδυάσει το αντικείμενο της ειδικής και ενταξιακής εκπαίδευσης με την εκπαίδευση ενηλίκων
- Καινοτόμο πρόγραμμα το καθιστά ο συνδυασμός του αντικειμένου της ειδικής και ενταξιακής εκπαίδευσης με το αντικείμενο της εκπαίδευσης ενηλίκων μέσω της θεματικής ενότητας που αφορά στο σχεδιασμό και την αξιολόγηση της μικροδιδασκαλίας
- Πολυεπίπεδη, ολιστική προσέγγισης των ζητημάτων που αφορούν την ειδική και ενταξιακή εκπαίδευση (καλύπτει όλα τα ζητήματα της ειδικής και ενταξιακής εκπαίδευσης)
- Παρέχει συνδυαστικά θεωρητική γνώση και πρακτικά εργαλεία για την καθημερινή πρακτική στο σχολείο και στις δομές υποστήριξης της εκπαίδευσης
- Παρέχει όλες τις διαθέσιμες μοριοδοτήσεις, καθώς συνδυάζει το αντικείμενο της ειδικής ενταξιακής εκπαίδευσης με την εκπαίδευση ενηλίκων
Κατεβάστε τον Οδηγό Σπουδών