Συνολική διάρκεια: 450 ώρες, 36 εβδομάδες
Μονάδες ECTS: 18 ECTS
Θεματικό Πεδίο: Ανθρωπιστικών Επιστημών
Hμερομηνία έναρξης - λήξης του προγράμματος:
Μέθοδος υλοποίησης και διαδικασίες παρακολούθησης:
Εξ αποστάσεως
Πληροφορίες:
κ. Πιτσιάκου Ανδρονίκη, τηλ. 2610367681, e-mail: psychology@eap.gr
Τίτλος Προγράμματος: «Ψυχολογικές Πρώτες Βοήθειες & Ψυχική ανθεκτικότητα σε καταστάσεις εκτάκτων αναγκών και τραυματικών εμπειριών»
Συνολική διάρκεια: 450 ώρες και 36 εβδομάδες
Ημερομηνία έναρξης - λήξης του προγράμματος:
Μέθοδος υλοποίησης και διαδικασίες παρακολούθησης: Εξ αποστάσεως
Θεματικό Πεδίο : Ανθρωπιστικών Επιστημών
Θεματικές Ενότητες του Προγράμματος:
- Επικοινωνία και Διαλεκτική Συμβουλευτική
- Αποτελεσματική επικοινωνία και διαχείριση συγκρούσεων
- Ήπιες δεξιότητες, κριτική σκέψη και επίλυση προβλημάτων
- Εργασιακό στρες και επαγγελματική εξουθένωση
- Εισαγωγή στο πεδίο των ψυχολογικών πρώτων βοηθειών - Σχέδια ετοιμότητας και αντιμετώπισης εκτάκτων ψυχοκοινωνικών αναγκών
- Εξ αποστάσεως παροχή υπηρεσιών ψυχικής φροντίδας και υποστήριξης – Διεπιστημονική προσέγγιση - Ηθικά και δεοντολογικά ζητήματα
- Ενδοοικογενειακή βία-Κακοποίηση- Παραμέληση
- Έμφυλη βία και διακρίσεις
- Προβλήματα ενδοσχολικής βίας- Πρόληψη και προτάσεις παρέμβασης - Συμβουλευτική υποστήριξη παιδιού και οικογένειας
- Προγράμματα πρόληψης και παρέμβασης και προαγωγής ψυχικής υγείας στο σχολικό περιβάλλον
Το Μοριοδοτούμενο Πρόγραμμα έχει σκοπό να προσφέρει στους/στις συμμετέχοντες/ουσες εξειδίκευση σε προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης, δυνατότητες διαμόρφωσης μιας ολοκληρωμένης προσωπικότητας, να βελτιώσει τις προοπτικές επαγγελματικής ένταξης και εξέλιξης του ατόμου, να συμβάλλει στην κοινωνική και συναισθηματική επάρκεια και στην ψυχική ανθεκτικότητα. Με την ολοκλήρωση του προγράμματος οι συμμετέχοντες/ουσες θα έχουν αναπτύξει τις απαραίτητες δεξιότητες προκειμένου να ανταποκρίνονται άμεσα και αποτελεσματικά σε ψυχοπιεστικές επείγουσες καταστάσεις, να χρησιμοποιούν εποικοδομητικά θετικά συναισθήματα και θετικές επανορθωτικές εμπειρίες, και να αναγνωρίζουν και να αναπτύσσουν το δυναμικό των ίδιων και όσων είναι γύρω τους.
Πιο συγκεκριμένα, το Πρόγραμμα αποσκοπεί στην απόκτηση των κατάλληλων γνώσεων, δεξιοτήτων και συμπεριφορών για την παροχή αποτελεσματικών συμβουλευτικών και υποστηρικτικών υπηρεσιών που έχουν σαν στόχο την ψυχοκοινωνική ενδυνάμωση και ευημερία, καθώς και την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας σε άτομα, ομάδες και οργανισμούς.
Γνώσεις
-Μετά το πέρας του προγράμματος ο/η εκπαιδευόμενος/η θα είναι σε θέση να προσδιορίζει πλήρως τις σύγχρονες μεθόδους, μέσα και τεχνικές για την ψυχική ενδυνάμωση στην επαγγελματική του σχέση με τους ανθρώπους που έχουν βιώσει τραύματα ή κρίσεις σε ατομικό ή κοινωνικό επίπεδο
-Μετά το πέρας του προγράμματος ο/η εκπαιδευόμενος/η θα είναι σε θέση να έχει θεωρητικές γνώσεις σχετικά με το αναπτυξιακό, γνωστικό και ψυχοκοινωνικό και ηθικό υπόβαθρο της παιδικής, εφηβικής ηλικίας και της ενηλικίωσης
-Μετά το πέρας του προγράμματος ο/η εκπαιδευόμενος/η θα είναι σε θέση να προσδιορίζει τις πρακτικές και εφαρμογές για την ψυχική ανθεκτικότητα στο εκπαιδευτικό πεδίο
Δεξιότητες (Ψυχοκινητικές)
-Μετά το πέρας του προγράμματος ο/η εκπαιδευόμενος/η θα είναι σε θέση να αναπτύξει δεξιότητες αποτελεσματικής επικοινωνίας και συνεργασίας σε διεπιστημονικό περιβάλλον
-Μετά το πέρας του προγράμματος ο/η εκπαιδευόμενος/η θα είναι σε θέση να σχεδιάζει, να οργανώσει και να υλοποιήσει οργανωμένες ολιστικές παρεμβάσεις με βάση μια τεκμηριωμένη και σύγχρονη θεωρία για τις θεμελιώδεις αρχές και δεοντολογικές πρακτικές της παροχής υπηρεσιών για την ψυχική ενδυνάμωση και την ανθεκτικότητα.
-Μετά το πέρας του προγράμματος ο/η εκπαιδευόμενος/η θα είναι σε θέση να αναπτύσσει τεχνικές κοινωνικής-συναισθηματικής ενδυνάμωσης και δεξιοτήτων ζωής που οδηγούν στην κατάκτηση ψυχικής ανθεκτικότητας και την πρόληψη συμπεριφορών υψηλού κινδύνου
Συμπεριφορές/Στάσεις (Κοινωνικές/Συναισθηματικές)
-Μετά το πέρας του προγράμματος ο/η εκπαιδευόμενος/η θα είναι σε θέση να προάγει το σεβασμό στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
-Μετά το πέρας του προγράμματος ο/η εκπαιδευόμενος/η θα είναι σε θέση να προσεγγίζει επιστημονικά και ολιστικά το άτομο και να προσφέρει ουσιαστική στήριξη στις κρίσιμες περιόδους ζωής
-Μετά το πέρας του προγράμματος ο/η εκπαιδευόμενος/η θα είναι σε θέση να υποστηρίζει ενέργειες προάσπισης των δικαιωμάτων των ατόμων με ευαλωτότητα και της κοινωνικής δικαιοσύνης
-εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων γενικής και ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης-κοινωνικούς επιστήμονες
-εργαζόμενους στην υγεία / πρόνοια
-ειδικούς της ψυχικής υγείας
-επαγγελματίες υγείας
-επαγγελματίες από τον χώρο διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού
-απόφοιτοι/ες Ανθρωπιστικών, Παιδαγωγικών, Κοινωνικών, Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών
-προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές/τριες αντίστοιχων ειδικοτήτων
-σε όσους επιθυμούν ή δραστηριοποιούνται ήδη στο χώρο της Ψυχικής υγείας και της Συμβουλευτικής
-σε εργαζόμενους/ες στο πεδίο της παιδικής προστασίας, σε χώρους φιλοξενίας και υποδοχής προσφύγων, κακοποιημένων ή άλλων ευάλωτων πληθυσμών ή συντονιστές/στριες ομάδων
-Μοριοδότηση για τον διορισμό εκπαιδευτικών γενικής εκπαίδευσης (Νόμος 4589, ΦΕΚ 13 Α/29-01-2019 ΑΡΘΡΟ 57) 2 μόρια-Μοριοδότηση για διορισμό μελών ΕΒΠ (Νόμος 4589, ΦΕΚ 13 Α/29-01-2019 ΑΡΘΡΟ 60) 2 μόρια
-Μοριοδότηση για διορισμούς εκπαιδευτικών ΤΕ και ΔΕ 10 μόρια
-Οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί και ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, μοριοδοτούνται με 1 μονάδα στο πλαίσιο της αξιολόγησης των στελεχών εκπαίδευσης, νόμος 4823/2021
-2 Μόρια στο σύστημα διορισμών – προσλήψεων εκπαιδευτικών (ΑΣΕΠ – αναπληρωτές, αδιόριστοι υποψήφιοι)
-2 Μόρια για διευθυντές και υποδιευθυντές σε Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας και σε ΔΙΕΚ
Ονοματεπώνυμο: | ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΑΛΕΥΡΙΑΔΟΥ |
Ιδιότητα/Βαθμίδα | ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ |
Γνωστικό Αντικείμενο | ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕ ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ |
Σχολή/Τμήμα | ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ/ΤΜΗΜΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ, Α.Π.Θ./ΜΕΛΟΣ ΣΕΠ ΕΑΠ ΠΜΣ «Επιστήμες της Αγωγής Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση Ατόμων με Προβλήματα Προφορικού και Γραπτού λόγου (ΕΑΓ)» |
Στοιχεία επικοινωνίας (τηλέφωνο, email) | 6938 996066 |
alevriadou.anastasia@ac.eap.gr |




Τίτλος Θ.Ε.1 Επικοινωνία και Διαλεκτική Συμβουλευτική
Συνοπτική περιγραφή σκοπού και περιεχομένου της Θ.Ε.1
Η διαλεκτική συμβουλευτική ως διαδικασία παροχής βοήθειας έχει προκαλέσει τα τελευταία χρόνια το αυξημένο ενδιαφέρον όλων των επαγγελματιών ψυχικής υγείας. Παρουσιάζονται οι βασικότερες θεωρητικές προσεγγίσεις και τα κυριότερα μοντέλα διαλεκτικής συμβουλευτικής και επικοινωνίας. Γίνεται αναλυτική αναφορά σε θέματα που αφορούν στα στάδια, τη διαδικασία, τις τεχνικές και τις δεξιότητες συμβουλευτικής, καθώς και σε ζητήματα που αφορούν την αξιολόγηση, την αντιμετώπιση της αντίστασης, τα χαρακτηριστικά του/της συμβούλου και του/της συμβουλευόμενου/ης και τη σχέση μεταξύ τους, σύμφωνα με τις νεότερες εξελίξεις και τα σύγχρονα ερευνητικά δεδομένα.
Διάρκεια σε ώρες: 25 ώρες
Υπεύθυνος εκπαιδευτής/τρια: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ-ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Τίτλος Θ.Ε.2Αποτελεσματική επικοινωνία και διαχείριση συγκρούσεων
Συνοπτική περιγραφή σκοπού και περιεχομένου της Θ.Ε.2
Παρουσιάζονται και αναλύονται οι βασικότερες στρατηγικές διαχείρισης των συγκρούσεων: της ενσωμάτωσης στόχων, της παραχώρησης, της επιβολής εξουσίας, της αποφυγής και του συμβιβασμού με την παράθεση αντίστοιχων καλών πρακτικών. Επίσης, αναδεικνύεται ο ουσιαστικός ρόλος της αποτελεσματικής επικοινωνίας στην ορθή διαχείριση των τριβών ή των εντάσεων εντός του σχολικού περιβάλλοντος μέσω της υιοθέτησης της κατάλληλης ηγετικής συμπεριφοράς (μετασχηματιστικής) και του δημοκρατικού τρόπου λήψης ποιοτικών και ορθολογικών αποφάσεων. Τέλος, παρουσιάζονται τα χαρακτηριστικά εκείνα που πρέπει να οριοθετούν το συμβουλευτικό ρόλο των προσώπων ως προς τη διαδικασία λήψης απόφασης με στόχο τη μείωση της πιθανότητας εμφάνισης συγκρούσεων.
Διάρκεια σε ώρες: 50 ώρες
Υπεύθυνος εκπαιδευτής/τρια: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ-ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Τίτλος Θ.Ε.3 Ήπιες δεξιότητες, κριτική σκέψη και επίλυση προβλημάτων
Συνοπτική περιγραφή σκοπού και περιεχομένου της Θ.Ε.3
Υπάρχει ένα βασικό σύνολο δεξιοτήτων οι λεγόμενες Ήπιες δεξιότητες ή Δεξιότητες ζωής που βρίσκονται στο επίκεντρο γιατί θεωρούνται απαραίτητες για τη προώθηση της υγείας και της ευεξίας των ατόμων (WHO, 1997). Τέτοιες είναι όλες εκείνες οι δεξιότητες που αφορούν στη Συναισθηματική Νοημοσύνη όπως οι: Αυτοπεποίθηση, Αυτοπαρακίνηση, Αυτοηγεσία, Κατανόηση και Διαχείριση Συναισθημάτων και Ψυχική Ανθεκτικότητα. Στον γνωστικό τομέα, πέρα από την στείρα απόκτηση και απομνημόνευση πληροφοριών, που αποτελούν το πρώτο επίπεδο γνώσης ενδιαφέρει η Δημιουργικότητα, η Κριτική σκέψη, η Καινοτομία και η Επίλυση Προβλημάτων, η Λήψη Αποφάσεων, η Μεταγνωστική Δεξιότητα και ο Πληροφοριακός και Τεχνολογικός Εγγραμματισμός. Επίσης, στον Κοινωνικό τομέα, ενδιαφέρει η Ικανότητα Επικοινωνίας, η Διαχείριση συγκρούσεων, η Ενεργητική Ακρόαση, η Συνεργασία, η Πολιτική Συνείδηση και η Κοινωνική Υπευθυνότητα.
Διάρκεια σε ώρες: 50 ώρες
Υπεύθυνος εκπαιδευτής/τρια: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ-ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Τίτλος Θ.Ε.4Εργασιακό στρες και επαγγελματική εξουθένωση
Συνοπτική περιγραφή σκοπού και περιεχομένου της Θ.Ε.4
Εισαγωγή στις βασικές έννοιες: Άγχος, στρες, φοβία και κρίση πανικού. Εργασιακό στρες και σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης. Συμπτώματα εργασιακού στρες. Αίτια και επιπτώσεις του εργασιακού στρες. Μορφές και τρόποι αντιμετώπισης του στρες στο εργασιακό περιβάλλον. Πρόληψη εργασιακού στρες και ανάπτυξη δεξιοτήτων αποτελεσματικής επικοινωνίας και συνεργασίας.
Διάρκεια σε ώρες: 50 ώρες
Υπεύθυνος εκπαιδευτής/τρια: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ-ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Τίτλος Θ.Ε.5 Εισαγωγή στο πεδίο των ψυχολογικών πρώτων βοηθειών - Σχέδια ετοιμότητας και αντιμετώπισης εκτάκτων ψυχοκοινωνικών αναγκών
Συνοπτική περιγραφή σκοπού και περιεχομένου της Θ.Ε.5
Οι ψυχολογικές πρώτες βοήθειες συνίστανται από πολλές διεθνείς και εθνικές ομάδες εμπειρογνωμόνων και από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. Σύμφωνα με την υπάρχουσα θεωρητική και εμπειρική τεκμηρίωση, ο οδηγός παροχής ψυχολογικών πρώτων βοηθειών συμβάλει ώστε οι φορείς να μπορούν να σχεδιάζουν, να εφαρμόζουν και να συντονίζουν ένα σύνολο απολύτως αναγκαίων πολυτομεακών ή και διυπηρεσιακών ανταποκρίσεων, με σκοπό την προστασία και τη βελτίωση της ψυχικής υγείας και της ευημερίας των ατόμων που βιώνουν ψυχοπιεστικά γεγονότα εν μέ́σω καταστάσεων έκτακτης ανάγκης. Ένα μοντέλο παρέμβασης θα πρέπει να προτείνει βήματα για το πως τα πρόσωπα που προσφέρουν βοήθεια μπορούν να συναντήσουν το άτομο που έχει ανάγκη, να αξιολογήσουν το επίπεδο επικινδυνότητας, να κινητοποιήσουν τους διαθέσιμους πόρους και να κινηθούν στρατηγικά για να σταθεροποιήσουν την κρίση και να βελτιώσουν την λειτουργικότητά του. Με τα σχέδια επιδιώκεται η άμεση και συντονισμένη απόκριση των εμπλεκόμενων φορέων σε για την πρόληψη ή και αποτελεσματική αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών και την άμεση διαχείριση των συνεπειών τους, δράσεις που αποβλέπουν στην προστασία της ζωής και της ψυχικής υγείας. Προϋπόθεση για την επίτευξη του σκοπού αυτού είναι η συνέργεια, η συνεργασία και η διαλειτουργικότητα των εμπλεκομένων φορέων.
Διάρκεια σε ώρες: 50 ώρες
Υπεύθυνος εκπαιδευτής/τρια: ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΑΛΕΥΡΙΑΔΟΥ, ΓΚΙΑΟΥΡΗ ΣΤΕΡΓΙΑΝΗ
Τίτλος Θ.Ε.6 Εξ αποστάσεως παροχή υπηρεσιών ψυχικής φροντίδας και υποστήριξης – Διεπιστημονική προσέγγιση - Ηθικά και δεοντολογικά ζητήματα
Συνοπτική περιγραφή σκοπού και περιεχομένου της Θ.Ε.6
Δεοντολογικά ζητήματα και νέες προκλήσεις της εφαρμογής της τηλεψυχολογίας. Οφέλη και ανησυχίες. Δίνεται έμφαση στην σπουδαιότητα του καθορισμού αντικειμενικών κριτηρίων, κατευθυντήριων αρχών και γραμμών, καθώς και πρωτοκόλλου διαδικασίας, τα οποία θα καθορίζουν την αποτελεσματικότητα των παρεμβατικών προγραμμάτων αναφορικά με την επίτευξη των βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων στόχων της εξ αποστάσεως παροχής ψυχολογικών υπηρεσιών φροντίδας στα πεδία. Σε μια ολοκληρωμένη παροχή υπηρεσιών ψυχικής υγείας δίνεται έμφαση σε πρότυπα μοντέλα πολυδύναμων υπηρεσιών φροντίδας, στο συνεχές επίπεδο των υπηρεσιών που ποικίλουν από την πρόληψη μέχρι και την παρέμβαση ή την θεραπεία. Αξίζει να αναφερθεί ότι, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται επίσης, στην παροχή υπηρεσιών προσαρμοσμένων και στοχευμένων για να καλύψουν και επείγουσες ανάγκες ψυχολογικής βοήθειας ή παρέμβασης σε κρίσεις, καθώς και στη δικτύωση και διασύνδεση με όλα τα εμπλεκόμενα μέλη της κοινότητας αξιοποιώντας και τις δυνατότητες των νέων τεχνολογιών.
Διάρκεια σε ώρες: 50 ώρες
Υπεύθυνος εκπαιδευτής/τρια: ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΑΛΕΥΡΙΑΔΟΥ, ΓΚΙΑΟΥΡΗ ΣΤΕΡΓΙΑΝΗ
Τίτλος Θ.Ε.7 Ενδοοικογενειακή βία-Κακοποίηση- Παραμέληση
Συνοπτική περιγραφή σκοπού και περιεχομένου της Θ.Ε.7
Η ενδοοικογενειακή βία αποτελεί ένα σύνθετο μοτίβο συμπεριφοράς που μπορεί να περιλαμβάνει σωματική κακοποίηση (φυσικές πράξεις βίας), ψυχολογική κακοποίηση (ψυχολογική ή λεκτική), σεξουαλική κακοποίηση και παραμέληση. Ενδοοικογενειακή βία ορίζεται ως η βία μεταξύ νυν ή πρώην συντρόφων ή μεταξύ των μελών της οικογένειας. Θεωρείται ευρέως ως ένα κοινωνικό πρόβλημα, το οποίο λαμβάνει χώρα σε όλες τις κοινωνίες και μεταξύ όλων των ατόμων, ανεξαρτήτως μορφωτικού επιπέδου ή κοινωνικοοικονομικής τάξης των θυτών ή των θυμάτων. Μπορεί να έχει σημαντικές επιπτώσεις στην οικογένεια και το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, καθώς επίσης, μπορεί να επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τη ψυχική υγεία του παιδιού. Γονεϊκή ικανότητα: γονείς «υψηλού κινδύνου». Θεραπευτική παρέμβαση σε οικογένειες που κακοποιούν και παραμελούν τα παιδιά τους. Κακοποίηση – παραμέληση παιδιών και ο ρόλος του σχολείου. Δικαιώματα παιδιών. Η νέα Ελληνική νομοθεσία. Πρακτικές αντιμετώπισης.
Διάρκεια σε ώρες: 50 ώρες
Υπεύθυνος εκπαιδευτής/τρια: ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΑΛΕΥΡΙΑΔΟΥ, ΓΚΙΑΟΥΡΗ ΣΤΕΡΓΙΑΝΗ
Τίτλος Θ.Ε.8 Έμφυλη βία και διακρίσεις
Συνοπτική περιγραφή σκοπού και περιεχομένου της Θ.Ε.8
Θέματα ισότητας των φύλων, υπό το πρίσμα των έμφυλων στερεοτύπων και των κοινωνικών ρόλων που αποτελούν διαχρονικά τροχοπέδη για την εξάλειψη των διακρίσεων σε βάρος των γυναικών. Η έμφυλη βία είναι μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις από πλευράς προστασίας που αντιμετωπίζουν τόσο τα μεμονωμένα άτομα όσο και οι οικογένειες και οι κοινότητες σε επείγουσες ανθρωπιστικές περιστάσεις. Τα τελευταία χρόνια έχουν τραβήξει την προσοχή του κοινού αναφορές σεξουαλικής βίας σε περιστάσεις συρράξεων – ιδιαίτερα ενάντια σε γυναίκες και κορίτσια. Αυτές οι βιαιότητες καθώς και οι λιγότερο αναγνωρισμένες μορφές έμφυλης βίας – άσκηση βίας από προσωπικό σύντροφο, παιδικοί γάμοι και ακρωτηριασμοί των γυναικείων γεννητικών οργάνων – διαπράττονται με ανησυχητική συχνότητα. Οι φυσικές καταστροφές και άλλες επείγουσες περιστάσεις επιδεινώνουν τις βιαιοπραγίες και μειώνουν τα μέσα προστασίας. Πρακτικές οδηγίες και αποτελεσματικά εργαλεία τόσο για τους ανθρωπιστικούς φορείς όσο και για τις κοινότητες προκειμένου να συντονίσουν, σχεδιάσουν, υλοποιήσουν και αξιολογήσουν ουσιώδεις δράσεις για την πρόληψη και την άμβλυνση της έμφυλης βίας σε όλα τα στάδια της αντιμετώπισης των ανθρωπιστικών κρίσεων – από την ετοιμότητα μέχρι την ανάκαμψη.
Διάρκεια σε ώρες: 25 ώρες
Υπεύθυνος εκπαιδευτής/τρια: ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΑΛΕΥΡΙΑΔΟΥ, ΓΚΙΑΟΥΡΗ ΣΤΕΡΓΙΑΝΗ
Τίτλος Θ.Ε.9 Προβλήματα ενδοσχολικής βίας- Πρόληψη και προτάσεις παρέμβασης - Συμβουλευτική υποστήριξη παιδιού και οικογένειας
Συνοπτική περιγραφή σκοπού και περιεχομένου της Θ.Ε.9
Εννοιολογική προσέγγιση, θεωρητική προσέγγιση της επιθετικότητας, Αιτιολογία του σχολικού εκφοβισμού/θυματοποίησης. Επιπτώσεις, Καλές πρακτικές επίλυσης συγκρούσεων και προτάσεις ευαισθητοποίησης. Παρουσίαση προγραμμάτων σχολικής ειρηνικής διαμεσολάβησης και επανορθωτικής δικαιοσύνης. Διεπιστημονική Θεώρηση. Δράσεις σύμπλευσης σχολείου-οικογένειας. Υποστήριξη της εμπλοκής της οικογένειας. Ανάπτυξη και διατήρηση της συνεργασίας. Κατανόηση και σεβασμός των πολιτισμικών διαφορών. Μέθοδοι επικοινωνίας σχολείου-οικογένειας. Άλλες μορφές γονεικής εμπλοκής. Συμβουλευτική Παιδαγωγική και διεπιστημονική θεώρηση στις σχέσεις σχολείου-οικογένειας παιδιού.
Διάρκεια σε ώρες: 50 ώρες
Υπεύθυνος εκπαιδευτής/τρια: ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΑΛΕΥΡΙΑΔΟΥ, ΓΚΙΑΟΥΡΗ ΣΤΕΡΓΙΑΝΗ, ΕΛΕΝΗ ΑΝΔΡΕΟΥ
Τίτλος Θ.Ε.10 Προγράμματα πρόληψης και παρέμβασης και προαγωγής ψυχικής υγείας στο σχολικό περιβάλλον
Συνοπτική περιγραφή σκοπού και περιεχομένου της Θ.Ε.10
Δίνεται έμφαση στην ανάδειξη των καλών πρακτικών και στην εφαρμογή παρεμβάσεων που προάγουν την κοινωνική δικαιοσύνη και προσεγγίζουν ολιστικά τις ανάγκες των μελών του σχολικού συστήματος. Ειδικότερα, περιγράφονται συνοπτικά οι σύγχρονες τάσεις στην παροχή σχολικών ψυχολογικών υπηρεσιών, η σημασία της διασύνδεσης σχολείου-οικογένειας και οι βασικοί τομείς της ανάπτυξης του εαυτού, όπως η κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη, η ηθική ανάπτυξη, οι σχέσεις με συνομηλίκους και η σεξουαλική ανάπτυξη. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται σε θέματα συμπεριφοράς και οριοθέτησης και διαχείρισης τραυματικών εμπειριών.
Διάρκεια σε ώρες: 50 ώρες
Υπεύθυνος εκπαιδευτής/τρια: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ-ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ, ΕΛΕΝΗ ΑΝΔΡΕΟΥ
Α/Α | Τίτλος διδακτικής ενότητας | Συνολικός Χρόνος Ενασχόλησης | Σύνολο εβδομάδων ανά διδακτική ενότητα | Μονάδες ECTS | Εκπαιδευτής/τρια |
1 | Επικοινωνία και Διαλεκτική Συμβουλευτική | 25 | 2 | 1 | ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ-ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ |
2 | Αποτελεσματική επικοινωνία και διαχείριση συγκρούσεων | 50 | 4 | 2 | ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ-ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ |
3 | Ήπιες δεξιότητες, κριτική σκέψη και επίλυση προβλημάτων | 50 | 4 | 2 | ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ-ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ |
4 | Εργασιακό στρες και επαγγελματική εξουθένωση | 50 | 4 | 2 | ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ-ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ |
5 | Εισαγωγή στο πεδίο των ψυχολογικών πρώτων βοηθειών - Σχέδια ετοιμότητας και αντιμετώπισης εκτάκτων ψυχοκοινωνικών αναγκών | 50 | 4 | 2 | ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΑΛΕΥΡΙΑΔΟΥ ΓΚΙΑΟΥΡΗ ΣΤΕΡΓΙΑΝΗ |
6 | Εξ αποστάσεως παροχή υπηρεσιών ψυχικής φροντίδας και υποστήριξης – Διεπιστημονική προσέγγιση - Ηθικά και δεοντολογικά ζητήματα | 50 | 4 | 2 | ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΑΛΕΥΡΙΑΔΟΥ ΓΚΙΑΟΥΡΗ ΣΤΕΡΓΙΑΝΗ |
7 | Ενδοοικογενειακή βία-Κακοποίηση- Παραμέληση | 50 | 4 | 2 | ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΑΛΕΥΡΙΑΔΟΥ ΓΚΙΑΟΥΡΗ ΣΤΕΡΓΙΑΝΗ |
8 | Έμφυλη βία και διακρίσεις | 25 | 2 | 1 | ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΑΛΕΥΡΙΑΔΟΥ ΓΚΙΑΟΥΡΗ ΣΤΕΡΓΙΑΝΗ |
9 | Προβλήματα ενδοσχολικής βίας- Πρόληψη και προτάσεις παρέμβασης - Συμβουλευτική υποστήριξη παιδιού και οικογένειας | 50 | 4 | 2 | ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΑΛΕΥΡΙΑΔΟΥ ΓΚΙΑΟΥΡΗ ΣΤΕΡΓΙΑΝΗ ΕΛΕΝΗ ΑΝΔΡΕΟΥ |
10 | Προγράμματα πρόληψης και παρέμβασης και προαγωγής ψυχικής υγείας στο σχολικό περιβάλλον | 50 | 4 | 2 | ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ-ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΕΛΕΝΗ ΑΝΔΡΕΟΥ |
ΣΥΝΟΛΟ | 450 | 36 | 18 |
Διδασκαλία & Παρακολούθηση:
Ο εκπαιδευτικός σχεδιασμός ακολουθεί τη μεθοδολογία που υποστηρίζει την Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως ηλεκτρονική μάθηση. Η διδασκαλία μέσω συστήματος ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης βασίζεται κυρίως στην ασύγχρονη μελέτη του εκπαιδευτικού υλικού και ανάπτυξη δραστηριοτήτων, προκειμένου να εξασφαλιστεί σε μεγάλο βαθμό η αυτονομία του Εκπαιδευόμενου. Επίσης πραγματοποιείται και σύγχρονη μάθηση μέσω συστήματος σύγχρονης τηλεκπαίδευσης.
Η διανομή του εκπαιδευτικού και υποστηρικτικού υλικού γίνεται σταδιακά και σε 15ήμερη βάση. Το εκπαιδευτικό υλικό βρίσκεται on-line, σε ψηφιακή μορφή, ενώ παράλληλα δίνεται η δυνατότητα τοπικής αποθήκευσής του. Είναι εύκολα εκτυπώσιμο για τους χρήστες που προτιμούν το έντυπο υλικό. Επιπλέον, προσφέρεται η δυνατότητα ανάρτησης υλικού και εργασιών από την πλευρά των επιμορφούμενων προς αξιολόγηση.
Περιγραφή εκπαιδευτικού υλικού:
Βασικά κείμενα μελέτης σε έγγραφο pdf. Συνοπτικές παρουσιάσεις μαθημάτων σε power point. Επιστημονικές δημοσιεύσεις και άρθρα ανοικτής πρόσβασης. Υλικό παρακίνησης με βίντεο, μελέτη περίπτωσης και με προτεινόμενες δραστηριότητες για ανταλλαγή απόψεων στο Forum της ομάδας. Επικαιροποιημένη σχετική βιβλιογραφία.
Τρόπος αξιολόγησης των εκπαιδευομένων:
Ο εκπαιδευόμενος/η, αφού ολοκληρώσει τη μελέτη κάθε διδακτικής ενότητας καλείται να συμμετέχει σε δραστηριότητες και διαδικτυακές αλληλεπιδράσεις, καθώς και να συμπληρώσει υποχρεωτικά 2 ηλεκτρονικά τεστ αξιολόγησης - ασκήσεις εμπέδωσης. Τα τεστ μπορεί να περιλαμβάνουν ερωτήσεις αντιστοίχισης ορθών απαντήσεων, πολλαπλής επιλογής ή και αληθούς/ψευδούς δήλωσης. Για την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος απαραίτητη είναι συμμετοχή στα δύο τεστ με βαθμολογία ίση και πάνω από το 50/100.
Αξιολόγηση Προγράμματος
Για την αξιολόγηση των παρεχόμενων από το Πρόγραμμα υπηρεσιών σε επίπεδο εκπαιδευτικού έργου αλλά και διοικητικής και τεχνικής υποστήριξης, ο Εκπαιδευόμενος στο τέλος του προγράμματος καλείται να συμπληρώσει ενιαίο ερωτηματολόγιο, το οποίο περιλαμβάνει συγκεκριμένους άξονες και δείκτες αξιολόγησης, που επεξεργάζεται και παρακολουθείται από την ΜΕΑΕ του Ε.Α.Π. [1]
Τύπος χορηγούμενου πιστοποιητικού
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος, χορηγείται «Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης» καθώς και «Παράρτημα Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης», στα οποία αναγράφονται τα εξής στοιχεία: α) η διάρκεια του προγράμματος σε ώρες, β) η μέθοδος διδασκαλίας, γ) οι πιστωτικές μονάδες (ECTS) και δ) οι τίτλοι των θεματικών ή διδακτικών ενοτήτων του προγράμματος.
Τα πιστοποιητικά υπογράφονται από τον Επιστημονικά Υπεύθυνο του Προγράμματος, τον Πρόεδρο του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ και τον Διευθυντή του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ και θα είναι διαθέσιμα μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος. Σε περίπτωση μη επιτυχούς ολοκλήρωσης του Προγράμματος χορηγείται απλή «Βεβαίωση Παρακολούθησης». Για τη χορήγηση των πιστοποιητικών απαιτείται επιπλέον και η αποπληρωμή του συνόλου των διδάκτρων του Προγράμματος.
Λοιπές Υποχρεώσεις Εκπαιδευομένων
Πέρα από την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος, για τη χορήγηση του Πιστοποιητικού απαιτούνται τα εξής από τους εκπαιδευομένους:
-Αποπληρωμή του συνόλου των τελών συμμετοχής
-Αποδοχή συμμετοχής τους στη διαδικασία αξιολόγησης του προγράμματος
Υποχρεώσεις Εκπαιδευτών
-Επικοινωνεί μέσω της εκπαιδευτικής πλατφόρμας με τους εκπαιδευόμενους απαντώντας σε απορίες / διευκρινίσεις που τυχόν έχουν διατυπωθεί από τους εκπαιδευόμενους.
-Αναρτά στην εκπαιδευτική πλατφόρμα ανακοινώσεις αναφορικά με το μάθημα και τον τρόπο διεξαγωγής του
-Επιλύει απορίες, κατευθύνει τους εκπαιδευόμενους στην σωστή μελέτη του εκπαιδευτικού υλικού, προτείνει επιπρόσθετη βιβλιογραφία -εφόσον ζητηθεί.
-Παροτρύνει τους εκπαιδευόμενους για συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία, εφόσον διαπιστωθεί ότι κάποιοι απέχουν από την εκπαιδευτική διαδικασία.
-Ασκεί κάθε έργο ή εργασία που άπτεται της εκπαιδευτικής υποστήριξης των εκπαιδευόμενων.
-Βαθμολογεί τις απαντήσεις των εκπαιδευόμενων στα κουίζ.
[1] Σύμφωνα με τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ., Άρθρο 8
Απαιτούμενα τυπικά προσόντα και απαραίτητα δικαιολογητικά:
Δικαίωμα συμμετοχής στο πρόγραμμα έχουν οι απόφοιτοι Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, ημεδαπής ή αλλοδαπής), των παιδαγωγικών σχολών και ειδικοτήτων εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης (Α/βάθμιας και Β/θμιας) καθώς και του επιστημονικού πεδίου όλων των ειδικοτήτων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (φυσικοθεραπείας, λογοθεραπείας, νοσηλευτικής, κοινωνικής εργασίας, κ.α.) και οι τελειόφοιτοι φοιτητές των αντίστοιχων επιστημονικών πεδίων, που ενδιαφέρονται να προσφέρουν υπηρεσίες στην Εκπαίδευση και τους σχετικούς θεσμούς.
-Προαιρετικά: Βασικές γνώσεις αγγλικής γλώσσας (επίπεδο lower)
-Βασικές γνώσεις σε υπολογιστή και κατοχή προσωπικού λογαριασμού email
-Δυνατότητα πρόσβασης στο διαδίκτυο και σύνδεσης με πλατφόρμες τηλεκπαίδευσης του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ.
Περίοδος Υποβολής Αιτήσεων: Η έναρξη των προγραμμάτων αναμένεται τον Ιούνιο του 2022
Τρόπος επιλογής των εκπαιδευόμενων: Σειρά προτεραιότητας
Ελάχιστος Αριθμός Εκπαιδευομένων:50
Μέγιστος Αριθμός Εκπαιδευομένων:160
Τρόπος εγγραφής στο πρόγραμμα:
Η εγγραφή στο Πρόγραμμα γίνεται ηλεκτρονικά με την υποβολή Αίτησης Εγγραφής στο σύνδεσμο: https://apps.eap.gr/kedivim/web/ και η κατοχύρωση της αίτησης γίνεται με την καταβολή των διδάκτρων σε λογαριασμό του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου που αναγράφεται παρακάτω:
Στην αίτηση εγγραφής θα πρέπει να επισυνάπτονται δικαιολογητικά ως προαπαιτούμενα
-Aπολυτήριο Λυκείου ή Πτυχίο ΑΕΙ, ΤΕΙ, ΙΕΚ
-Αστυνομική ταυτότητα
Δίδακτρα και τρόπος πληρωμής:
Ύψος τελών παρακολούθησης (€) | 360 ευρώ σε δόσεις |
Εφάπαξ καταβολής - χρόνος καταβολής
| Εφάπαξ καταβολή με την υποβολή της αίτησης: 320 ΕΥΡΩ Εκπτωτικές πολιτικές: 30Ο ΕΥΡΩ |
Αριθμός Δόσεων - χρόνος καταβολής δόσεων
| Σε 2 δόσεις 260 ευρώ με την υποβολή της αίτησης και τα 100 ευρώ έως τις 20/12/2021 |
ΕΚΠΤΩΤΙΚΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ
Κατηγορίες Συμμετεχόντων | (300 ευρώ) | (320 ευρώ) | (360 ευρώ) |
|
| ☑ | |
Υφιστάμενοι φοιτητές προγραμμάτων του ΕΑΠ με εφάπαξ προπληρωμή | ☑ |
|
|
Απόφοιτοι προγραμμάτων του ΕΑΠ | ☑ |
|
|
Άνεργοι με εφάπξ προπληρωμή | ☑ |
|
|
Συμμετέχοντες σε αναστολή εργασίας ή σε κατηγορίες επαγγελμάτων που πλήττονται εξαιτίας της πανδημίας με εφάπαξ προπληρωμή | ☑ |
|
|
ΑΜΕΑ με εφάπαξ προπληρωμή | ☑ |
|
|
Πολύτεκνοι με εφάπαξ προπληρωμή | ☑ |
|
|
Αδέρφια ή συμμετοχή συγγενών πρώτου βαθμού με εφάπαξ προπληρωμή | ☑ |
|
|
Συμμετέχοντες που θα καταβάλουν εφάπαξ το ποσό διδάκτρων |
| ☑ |
|
Κατάθεση σε λογαριασμό
Ο αριθμός λογαριασμού για την κατάθεση του τέλους συμμετοχής.
Αριθμός λογαριασμού (IBAN):GR84 0171 3190 0063 1915 1450 278
Τράπεζα: Τράπεζα Πειραιώς
Στοιχεία δικαιούχου: ΕΛΚΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
Στο αποδεικτικό κατάθεσης οπωσδήποτε να αναγράφεται το όνομα και το επίθετο του καταθέτη καθώς και ο τίτλος του προγράμματος «Ψυχολογικές Πρώτες Βοήθειες & Ψυχική ανθεκτικότητα σε καταστάσεις εκτάκτων αναγκών και τραυματικών εμπειριών»
Το αποδεικτικό κατάθεσης του τέλους συμμετοχής να αποστέλλεται στο ως επισυναπτόμενο στο e-mail: psychology@eap.gr, Υπόψη κ. Πιτσιάκου.
Πληροφορίες:
κ. Πιτσιάκου Ανδρονίκη, τηλ. 2610367681, e-mail: psychology@eap.gr
Το πρόγραμμα υλοποιείται με τις προδιαγραφές της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης με τη χρήση κατάλληλα διαμορφωμένης εκπαιδευτικής πλατφόρμας.
Η εκπαιδευτική πλατφόρμα, μέσω της οποίας θα διεξαχθεί η εκπαιδευτική διαδικασία, βρίσκεται στο σύνδεσμο: https://learn.eap.gr/